Augu lielums, augstā sēklu produktivitāte
un straujā augšana nodrošina šiem invazīvajiem augiem dominanci pār vietējām
sugām, dažkārt tās izkonkurējot (Wadsworth 2000). Tā ir negatīva iezīme,
jo samazina bioloģisko daudzveidību. Jo lielāka sugu daudzveidība, jo sabiedrībā
ir mazāks katras sugas īpatņu skaits, un mazāk iespējama dažu agresīvāko
un izturīgāko nezāļu sugu savairošanās un dominēšana, tādēļ jārūpējas par
bioloģisko daudzveidību, lai to nenomāktu (Maskalāns 2000).
Tā kā invazīvie augi aug mežmalās,
bet lieguma joslas mežiem gar upēm, ezeriem un citām ūdenstilpēm aizņem
8,6 % no saudzējamo mežu platības, bet joslas gar dzelzceļiem un šosejām
sastāda 2,3 %, tad pastāv samērā liels apdraudētības risks šīm aizsargājamām
teritorijām tikt aizņemtām ar šo invazīvo sugu (Liepa
1991).
Latvijā ir vairāk nekā 12 400
upju un 2256 ezeri, tas kopā ar ūdenskrātuvēm aizņem 3,7 % valsts teritorijas,
kuru tuvumā varētu atrasties vai ieviesties invazīvā suga. Tos apdraud
piesārņošana, līdz ar to arī invazīvās sugas, un
intensīva rekreācija (Maskalāns 2000).
Lai augu ierobežotu, tas jānovāc
pirms ziedēšanas. Ķīmiskā kontrole (glikofosfāts) ir parastākā ierobežošanas
metode, kura jāizmanto divas reizes gadā. Vienu reizi pirms ziedēšanas,
otru reizi vēlāk, lai novāktu patvērušos augus ((Caffrey 1994; Lundstrōm&Darby
1994) Wadsworth 2000). Ūdens klātbūtne ierobežo herbicīdu lietošanu. Ziņojumi
par ierobežošanas metodēm (mehāniskais, ķīmiskais un pļaušanas) ir pieejami
Īrijā (Caffrey 1994), Dānijā (Anderson 1994), Zviedrijā
(Lundstrōm&Darby 1994) un Skotijā (Tiley&Philip 1994). Ķīmiskā
apstrāde ir dārga, palielinoties darba izmaksām, palielinās izmaksas. Lai
taupītu līdzekļus, vajag rūpīgi izpētīt un izsecināt, kā veikt ierobežošanu.
Visefektīvāk sākumā likvidēt augštecēs augošās sugas, lai gan lejtecē augošās
sugas attīstās ātrāk nekā augštecē ((Tiley&Philip 1994) Wadsworth 2000).
Moody & Mack (1988) iesaka
sākumā iznīcināt mazās populācijas, kas veicina plašu izvēršanos. Citi
zinātnieki piedāvā alternatīvu (Dodd et al. 1994), viņš iesaka iznīcināt
lielās populācijas. Šī metožu dažādība neveicina ātrāku kopēju izpratni
par sugu. Lai efektīvi darbotos sugas ierobežošanā, nepieciešams ekoloģiskais
modelis, veikt ietekmes izpēti (Wadsworth
2000).
Dabas aizsardzība pati rada
jaunas darba vietas un alternatīvas iespējas laukos, ja to nesaista ar totāliem
aizliegumiem, bet ar tradicionālas ilgtspējīgas apsaimniekošanas atjaunošanu
un tūrisma, rekreācijas servisa attīstību, kā arī dabas sargāšana citos aspektos,
tai skaitā no bioloģiskajām invāzijām (Edmunds Račinskis 2000).
Dabas aizsardzību nav iespējams
risināt dēļ pārceļojošiem dzīvniekiem, kā arī dēļ cilvēka starptautiskās
ietekmes uz dabu. Tāpēc īpaša nozīme starptautiskajai sadarbībai, izstrādājot
aizsardzības programmas un dažādus likumus, normatīvus un
konferences (Liepa 1991). Tāpēc Latvija uzņēmusies saistības arī
dažādos starptautiska mēroga izveidotos lēmumos, likumos, konvencijās (Maskalāns
2000).
1992. gada 5. jūnijā Latvija
parakstīja Riodežaneiro konvenciju Par bioloģisko daudzveidību. Ar šo
likumu mēs apņemamies pielāgot valstiskās stratēģijas daudzveidības saglabāšanai
starpnozaru plānos un politikā, pildīt to. Likuma izpildes termiņš ikgadējs,
atbildīgā institūcija Vides konsultāciju un monitoringa centrs, iespējamās
izmaksas 5000 Ls. ES direktīvas Nr 92/43/EEC (Maskalāns 2000).
1995. gadā Sofijā notika 3.
Viseiropas Vides aizsardzības ministru konference. Tajā pieņēma Viseiropas
bioloģiskās un ainavu daudzveidības stratēģiju, kas paredz bioloģiskās daudzveidības
un ainavu saglabāšanu, resursu ilgtspējīgu izmantošanu (Maskalāns 2000).
1998. gadā 4. Viseiropas Vides
aizsardzības ministru konferences deklarācijā ministri apņēmās stiprināt
un ieviest jaunus līdzekļus labākai bioloģiskās un ainavu daudzveidības
saglabāšanai politiskā, nacionālā un starptautiskā līmenī, attīstot atbilstošas
ekonomiskās un finanšu iniciatīvas (Maskalāns 2000).
1997. gadā Eiropas Savienība
apstiprināja Bioloģiskās daudzveidības stratēģiju, kurā paredz konvencijas
Par bioloģisko daudzveidību prasību iestrādāšanu direktīvās (Maskalāns
2000).
Bioloģiskās daudzveidības plāns
izstrādāts līdz 2010. gadam. Tas izstrādāts galvenokārt tikai dabas aizsardzības
, zinātniskās izpētes un izglītības jomā. Plānotās izmaksas ir apmēram
10 000 Ls. Finansējumu plānots nodrošināt, izmantojot valsts pamatbudžetu,
Vides aizsardzības fondus un divpusējās sadarbības programmas (Edmunds
Račinskis 2000).
Lai gan I.glandulifera
nav ierobežota ar likumu, ir parādījusies interese tās kontrolēšanai (Wadsworth
2000). Latvijā apzināti introducētas vai ievazātas daudzas augu un dzīvnieku
sugas, kas negatīvi ietekmējušas vietējās populācijas, tās spēj pilnīgi
degradēt vietējās ekosistēmas. Lai cīnītos ar tām, nepieciešams liels līdzekļu
un cilvēkresursu daudzums. Ekonomiski daudz izdevīgāk ir plānot dabas resursu
izmantošanu atbilstoši to atjaunošanās iespējām, nekā pēc to noplicināšanas
ieguldīt milzu naudas līdzekļus dabas aizsardzības pasākumos. Ja tas nav
izdarīts, lai likvidētu ievazātās sugas, nepietiek ar viena cilvēka darbu
vai atsevišķas institūcijas veikumu. Apkarošanā būtu jāiesaista pašvaldības,
nevalstiskās organizācijas un uzņēmēji, ja iespējams, to vajadzētu saplānot,
panākt, lai katram tas būtu saistoši (Maskalāns 2000).
Galvenais uzdevums ir veicināt
Latvijā resursu ilgtspējīgu izmantošanu, vienlaikus aizsargājot dabu, vadīt
dabas aizsardzību no valdības līmeņa līdz pašvaldībām un iedzīvotājiem,
kuru dzīvesveids tieši saistīts ar dabu, kā arī nodrošināt Latvijas starptautisko
saistību izpildi, palīdzēt ārvalstu investoriem saskatīt prioritātes investīciju
ieguldīšanai (Maskalāns 2000).
Astra Garkāje, labots 26.01.2006.